25 jaar Plan en Aanpak
What’s in a name? 25 jaar Plan en Aanpak
Begin oktober 1998. Ik zie me nog staan in de telefooncel, bellen met de belastingdienst voor een btw-nummer voor mijn kersverse bedrijf Plan en Aanpak. Van ambtenaar naar vrije vogel. Zo voelde dat, mijn stap naar zelfstandig ondernemer. Verder bleef ik gewoon werken aan dezelfde idealen die ik ook als kraker en ambtenaar had. Wonen als recht in plaats van economisch verdienmodel, bewoners aan het roer, stadmaken met en door bewoners in plaats van vóór bewoners, buurtbeheer als vliegwiel voor sociale vernieuwing. Later leerde ik hashtag#ABCD kennen en kwam ik erachter dat er een naam was voor wat ik deed, het werken van binnenuit de buurten en het versterken van gemeenschapskracht met bewoners in de lead.
Ik ben blij met de mensen die in de 25 jaar op mijn pad kwamen, die mij voorgingen, van en met wie ik kon leren, samen kon optrekken. Met mijn maatje Joop Hofman, met wie ik het land doorreisde voor gemeentelijke Train-de-trainertrajecten Overheidsparticipatie, van Deventer tot Middelburg. En met wie ik, samen met het LSA bewoners en vele anderen, de hashtag#ABCD-beweging in NL een boost kon gegeven. Met Irma Vroegop die jarenlang mijn maatje was als community builder in buurten, waar community building na het zoveelste buurtprogramma een kans kreeg als onorthodoxe verbeterstrategie. Met de mensen van de collectieven waar ik een aantal jaren ging aanmeren, zoals de 7Zebra's’s, The Care Factory, De BinnenHaven, het Zebra-Broodfonds en sinds kort het TeamBurgerberaad. En natuurlijk met iedereen daaromheen, die ik in de buurten, steden en dorpen, bij gemeenten, landelijke organisaties en fondsen, corporaties en welzijns- en zorgorganisaties en natuurlijk in mijn eigen werkcommunity leerde kennen.
Ik ben er echt dankbaar voor dat ik al meer dan 25 jaar kan werken aan dat waar ik in geloof, waar ik achter sta. Dat ik verschil kan maken op een manier die bij mij past, als verbindende activist, ruimtemaker en mogelijkmaker.
Er is alleen één ding dat mij niet meer helemaal past na 25 jaar: dat is de naam van mijn bedrijf, Plan en Aanpak. Inmiddels werk ik meestal zonder plan, en vaak zelfs zonder aanpak. Want zonder plan en zonder aanpak is er meer ruimte voor het ontdekken van wat er al is en wat versterkt moet worden. En kunnen we samen onze dromen wakker kussen en werkelijkheid laten worden. Denk dat ik daar de komende jaren gewoon mee verder ga. Onder dezelfde naam, want what’s in a name?